Češi letos v průměru utratí za Vánoce 10 tisíc Kč, což je o pětinu více než loni. Svátky představují pro většinu lidí zvýšenou finanční zátěž a musí na ně šetřit. Jen 17 procent jich je schopno je financovat ze svého běžného rozpočtu. Vyplývá to z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost Profi Credit.
Vánoce slaví 96 procent obyvatel ČR. Devět z deseti lidí dodržuje vánoční zvyky a tradice, tedy štědrovečerní večeři, zdobení domovů, pouštění koled či posílání vánočních pohlednic. Vánoční cukroví peče 85 procent respondentů.
Přes 97 procent Čechů slavících Vánoce potvrdilo, že kupuje vánoční dárky. Mezi nejčastěji obdarované patří partneři a děti, kterým kupuje dárky 85 procent dotázaných. Ostatní rodinní příslušníci jsou obdarováváni méně častěji. Například svým prarodičům kupuje dárek pouze 35 procent lidí.
Nejoblíbenějšími dárky pro partnery jsou kosmetika (47 procent) a oblečení (40 procent). Rodiče svým dětem nejčastěji kupují rovněž oblečení (44 procent) a hračky (41 procent). Více než polovina dotázaných plánuje za dárky pro partnery utratit do 2 tisíc korun. Stejnou sumu uvedlo 41 procent rodičů, jako plánovanou útratu za nákup dárků pro své děti.
Mezi nejčastější výdajové položky Vánoc podle průzkumu patří potraviny, alkohol, dekorace, cukroví, vánoční stromeček či adventní věnec. Do těchto položek pravidelně investuje více než polovina respondentů. Souhrnná průměrná částka, kterou za ně vydají, činí 4 000 korun.
Vánoce letos podraží
Do výše útraty za Vánoce promluví i kurz české koruny, která je nejsilnější za poslední čtyři roky. „Zpěvnění domácí měny by se mělo promítnout do poklesu cen dováženého zboží v řádu jednotek procent. Na druhou stranu rostou ceny potravin i dovezených surovin,“ uvedl hlavní analytik eTrader Tomáš Křejčí. „Svoji roli hraje i inflace, která se nyní drží na úrovni 2,9 procena, což je nad cílem České národní banky,“ dodal Krejčí.
Průměrná částka, kterou si lidé obvykle půjčují, je okolo 10 tisíc korun. „Průměrná vánoční půjčka u Profi Creditu činí momentálně 10 825 korun, což je více než osm procent více proti minulému roku. Vypovídá to o optimismu českých domácností a jejich vyšší ochotě utrácet,“ uvedla marketingová ředitelka společnosti Dana Soukeníková.
Zdroj: Idnes.cz